dinsdag 16 juni 2015

Maandag 15 juni 2015 : de laatste fietsdag

Ik vertrek verschrikkelijk laat - 13h00 - en net als ik 100 meter heb gereden, komt de regen met bakken uit de hemel. Sukkel, denk ik, je had een paar uur eerder moet weggaan, de hele morgen was het droog. Enfin. 

Nadat ik geschuild heb in een garagebox, rijd ik eerst terug naar Pont de Poitte: dat is alleen bergaf, dus peanuts. De weg vervolgt dan op het plateau richting Onoz. Het blijft schitterend, het blijft uiterst kalm, het is heerlijk. 

Bij Bellecin neem ik, een beetje dom, de verkeerde weg, maar dat blijkt een acceptabel ommetje dat me een blik gunt op het fraaie Lac de Vouglans.

Tussen Onoz en Cernon, terwijl ik rustig mijn gouden voorraad nootjes opeet, word ik ingehaald door een fluitende, grijze Duitser die van Hannover naar de Middellandse zee fietst. Hij gebruikt dezelfde route als ik en alle andere Nederlanders ("De Groene Weg naar de Middellandse zee"), en heeft daarom Nederlands geleerd. Een gelukkige, maar beetje rare vogel. 

Het weer is wisselend: soms is het droog, soms zijn er forse regenbuien. Ik prijs me gelukkig dat ik deze vakantie ook veel dagen zon heb gehad. Als 's middags heel even de zon doorbreekt maak ik snel een foto: deze situatie is dus representatief voor 5 minuten op deze fietsdag. 

Bij Bonbois komt de regen weer genereus omlaag en schuil ik onder het afdak van een oude benzinepomp. Een bejaarde Fransman komt naar buiten om een praatje te maken: hij blijkt de voormalige garagehouder. We praten over oude Renaults - ik zeg hem dat er, in tegenstelling tot Citroëns, nog zo weinig oude Renaults in Nederland rijden, en we praten wat over de oorzaken daarvan - en over Israël (Massada). Hij wil me graag zijn streekmuseum laten zien, met foto's over het gebied waar ik nu ben, en ik kijk een kwartier bewonderend rond. Net als ik het welletjes vind en begin na te denken over een exitstrategie, komt er een vrouw (van de thuishulp?) en meteen is het "museumbezoek" Schluss-over-uit. 

Vlak voor de mooie brug bij Bolozon neem ik in een bar een glas amandelsiroop, en daarna verlaat ik via de brug de route en ga naar Bourg en Bresse. Ik dacht nu uitsluitend plat landschap te krijgen, maar niets blijkt minder waar: ik moet fors klimmen, maar daarna gaat het ook fors omlaag. Bij een haarspeldbocht rem ik iets te laat en beland ruim op de verkeerde weghelft, maar gelukkig rijdt ook hier geen kip. 

Onderweg zie ik nog veel moois, o.a. oude reeds lang gesloten café-restaurants. Van dat soort vergane glorie zou je op de tocht een mooi fotoboek kunnen maken ...

Ik zit er behoorlijk doorheen, maar de gedachte aan mijn eindpunt geeft me energie om door te gaan. Rond 20:30 kom ik in Bourg en Bresse aan. Ik ga op zoek naar een slaapplaats, en terwijl ik door de stad rijd zie ik een fantastisch restaurant ("Le Francais"). Omdat ik nog steeds geen hotel heb gezien besluit ik richting het station te gaan, waar altijd wel een hotel is. Hotel Terminus blijkt inderdaad een kamer te hebben, en meteen laat ik hen een tafel reserveren bij Le Francais. 

Na een douche en schone kleren zit ik daar een half uur later heerlijk te genieten van een Italiaanse salade, kip à la Bresse, en een erg prettig toetje met frambozen. 

Met een coupe Champagne vier ik het einde van deze mini vakantie, die wat mij betreft een groot succes was. De combinatie fietsen-buiten-heerlijk eten is geweldig. Het was zwaarder dan ik dacht - de voorbereiding was slecht, de opeenvolgende heuvels zijn lastig, en ik word een jaartje ouder - maar juist daardoor was het ook steeds weer een genot om ergens te mogen eindigen en heerlijk te mogen eten en drinken. En een gemiddelde van ruim 90 km over de 6,5 fietsdagen is eigenlijk lang niet slecht. 

Wat mij betreft is deze formule zeker nog eens voor herhaling vatbaar. Misschien kan ik volgend jaar de tocht afmaken, van Bourg en Bresse naar de Middellandse zee. Ik beloof de trouwe lezer dat ik dan ook wat foto's van de stoere fietser zal maken, want dat is er deze keer helemaal bij ingeschoten.

Clervaux les Lacs - Bourg en Bresse
Afgelegde afstand: 89,90 km
Fietstijd: 5:53 h
Gemiddelde snelheid: 15:20 km/h
Maximale snelheid: 54 km/h
Totaal afgelegde afstand: 593,18 km



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten