woensdag 10 juni 2015

Woensdag 10 juni 2015 : afzien

Honderd km fietsen door heuvelig Frankrijk is echt iets anders dan honderd km fietsen door Noord-Holland. Heuvel op, heuvel af, steeds maar weer, het is dodelijk vermoeiend. En toch was het een prima dag. 

Na een frans-eenvoudig ontbijt en een surprise bij het afrekenen (totaal 76€ voor de uitstekende hotelkamer, het driegangendiner met twee biertjes en een Mirabelle, en een ontbijt), ga ik opgewekt maar laat op weg (11h00). Doel vandaag is om minstens te komen tot Lunéville. De eerste twintig km gaan prima, maar dan begint het stijgen en dalen. Het zijn relatief korte heuvels, maar toch steeds met een stijgingspercentage van 5-11%, waardoor mijn snelheid wordt gereduceerd tot 6-7 km/h of zelfs minder. Het is bovenal enorm vermoeiend fietsen, veel meer eigenlijk dan in één ruk de Alpen over. Ik had dat al vaker gehoord, maar het is dus gewoon waar. 

Op deze manier haal ik Avignon nooit voor woensdag 17 juni, wanneer om 17h00 mijn trein naar Brussel vertrekt. Allerlei alternatieve scenario's komen op in mijn hoofd, maar ik besluit om nu nog geen beslissing te nemen en het nog een paar dagen aan te zien. En wat ik ook besluit, het is goed zo. Want ondertussen heb ik een heerlijke tijd: het landschap wordt steeds mooier, het weer is top, er zijn zeer weinig auto's, en ik geniet van alles wat ik zie: bos, koren, mais, koeien, schapen, het is een lust voor het oog. 

Er zijn helaas weinig barretjes onderweg. De enige winkel die ik open tref is een Lidl in Courcelles. Ik ben niet zo Lidlig, maar koop daar nu graag een caveman-lunch: noten, tomaten en frambozen. En wat chocolade, een twee-liter fles coca-cola zero en batterijen, om me niet helemaal te vervreemden van de 21ste eeuw. 

Ondertussen houd ik contact met mijn werk. Gelukkig zorgt de Waka Waka ervoor dat ik altijd energie bij me heb. Wat een goed cadeau was dat! 

Rond 19h30, na 100 km, ben ik echt moe. Ik wil eigenlijk stoppen, maar ik wil ook zo graag naar Lunéville, dat nog 20 km verder is. Ik bel vast een hotel in Lunéville om een kamer te reserveren, maar het hotel blijkt vol. Drie andere hotels blijken ook vol. Dan bel ik een B&B in de buurt, en daar blijkt nog wel plek: het heeft zo moeten zijn, ik kan nu snel rusten. 

De B&B heeft geen chambre d'hôte, dus ik moet voordien wat eten kopen. De enige optie blijkt een pizza bij een pizza-bus; dat is niet zo caveman-like, al weet ik zeker dat de caveman ook voor deze optie zou hebben gekozen als het de enige was. Heerlijk zittend aan de rand van een korenveld peuzel ik mijn pizza quattro formaggi op. Een prima diner, en goed voor het budget (7,80 inclusief een biertje).

Kadange - Hoéville
Afgelegde afstand: 111,16 km
Fietstijd:  6:50 h
Gemiddelde snelheid:  16,20 km/h
Maximale snelheid: 57,50 km/h
Totaal afgelegde afstand: 166,59 km















Geen opmerkingen:

Een reactie posten