vrijdag 12 juni 2015

Vrijdag 12 juni 2015 : nieuw beleid

Gisteren en afgelopen nacht heb ik een beetje zitten denken: wat wil ik nu eigenlijk op deze reis? Is het belangrijkste dat ik Avignon haal, of is het belangrijkste dat ik geniet van wat ik zie en mee kan maken? 

De afgelopen dagen heb ik niet echt geluncht, maar steeds snel wat tomaten gekocht en die opgegeten op de supermarkt-parking om tijd te besparen; beide dagen kwam ik laat aan bij mijn slaapplaats en ging ik aan tafel zonder eerst te douchen (of er was gewoon niets meer te eten); gisteren lag ik heerlijk in het gras, maar kon ik niet echt genieten want ik moest snel weer op weg om mijn "deadline" te halen. Ik constateer dat het fietsen een té belangrijke plaats in mijn vakantie heeft; de andere elementen komen erdoor in het gedrang.

Ik besluit het beleid te veranderen. Vanaf nu ga ik minder fietsen, en meer genieten van andere dingen - zodat fietsen ook weer meer genieten wordt. Dat betekent vast en zeker dat ik Avignon niet ga halen, maar dat is dan maar zo - ik zal vast wel een ander punt vinden vanwaar ik de trein terug kan nemen. 

De eerste kilometers onder dit nieuwe beleid zijn prettig relaxed. In een rustig tempo, met onderweg een koffie, rijd ik richting Port sur Saône. Het ruikt steeds heerlijk, naar bos natuurlijk, maar ook naar vlierbes, die overal staat te bloeien (in Zweedse tijden hielp ik mee om daar siroop van te maken). 

Ik zie een klein dood vogeltje, zo eentje waarvan je niet zou denken dat ie tegen een auto aan zou vliegen. Ik maak een foto, en let dan ook op andere dode beesten; ik zie diverse egels, maar daar blijft het bij, tot ik plots een ringslang zie. Beetje lugubere foto's.

Bij Port sur Saône voert het nieuwe beleid me naar een prima restaurantje, Pomme d'Or, waar ik geniet van een sla, heerlijke kaas en een crème brulée faite maison. Een liter water en één glaasje wijn erbij, en ik voel me opperbest! In het restaurantje heb ik voor het eerst ook weer WiFi, want dat was niet aanwezig in het hotel in Corre (dat - daarom? - ook spotgoedkoop was, 27€ inclusief ontbijt). Ik gebruik de WiFi om een nieuw verslag op te laden. 

Na de lunch leidt een schitterende, vlakke (!) weg 20 km langs de Saône naar Soing. Het zicht op de rivier is spectaculair, en de watertunnel bij St. Albin is dat zeker ook. Onderweg bel ik met Pablo, die net zijn spreekbeurt heeft gegeven in de Nederlandse les. Het ging goed, volgens hem, maar de meester was super kritisch: Caravaggio zou verkeerd zijn gebruikt ... Ik vind het jammer voor Pablo, maar geniet er wel weer erg van om hem te horen.

Na Soing gaat de weg omhoog en omlaag naar Fresne Saint Mamès, waar ik mijn intrek neem in het plaatselijke hotel Le Mouton Blanc. Ik neem een douche en daarna een biertje op het zonnige terras, en ga vervolgens uiterst relaxed rond 19h30 aan tafel: wat een prima nieuw beleid is dit! 

Corre - Fresne Saint Mamès
Afgelegde afstand: 64,07 km
Fietstijd: 3:47 h
Gemiddelde snelheid: 16,80 km/h
Maximale snelheid: 40,50 km/h
Totaal afgelegde afstand: 354,52 km























Geen opmerkingen:

Een reactie posten