zaterdag 13 juni 2015

Zaterdag 13 juni 2015 : een zeer gelukkige fietser

Vandaag duurt het wat langer om me klaar te maken voor een nieuwe dag, want ik heb niet goed geslapen: het was behoorlijk warm in mijn kamer onder de zolder, en gisteren overdag of afgelopen nacht ben ik gestoken door kleine beestjes, waardoor het op diverse plaatsen behoorlijk jeukt. 

Het ontbijt is zeer eenvoudig maar prima, en ik geniet van de animatie in dit hotel/cafe/restaurant, dat tevens dienst doet als sigarenhandel en "kans-spel-punt": allerlei mensen, voornamelijk mannen, komen een gokje wagen, maar echt gewonnen wordt er niet, heb ik de indruk. De waard en zijn vrouw hebben echter voor elke cliënt een aardig woord, en het lijkt er daarom op dat iedereen toch tevreden huiswaarts gaat. 

De tocht vandaag gaat naar Marnay, en dan verder richting Poligny - of zover als ik wil gaan. Het is wat kouder dan gisteren, maar dus prima fietsweer, en ik schiet snel op. Na 15 km wordt het echter opeens behoorlijk donker, en al snel komt de regen met bakken uit de hemel. Ik heb geen regenkleding bij me - foutje in de voorbereiding - en ga daarom even schuilen onder een schuur, waar een rare, niet meer gebruikte machine staat. 

Na een twintigtal minuten is de regen voorbij, en ga ik weer op pad. Rond 11 uur stop ik in het plaatsje Gy - grappige naam - bij een café, waar een viertal mannen al flink aan de glaasjes wijn zitten; het blijft een geweldig land, Frankrijk. Ikzelf neem een koffie met een glas water, en lees over de locale problemen in de plaatselijke krant. Wat heerlijk ontspannend kan het lezen van een krant toch zijn. 

Als ik het cafeetje uitkom is de lucht weer blauw. Onder een stralende zon kom ik na 15 km in Marnay, een leuk plaatsje waar ik al snel een restaurantje ontwaar dat mij nieuwe krachten zal kunnen geven. Het dagmenu (12€) biedt stukjes heerlijke worst, salade en prettig gebakken aardappels, met na afloop een tarte aux pommes. Het smaakt allemaal heerlijk na de fietstocht van vanmorgen. Glaasje wijn erbij, en schrijver dezes voelt zich oprecht supergelukkig.

Na de lunch begint mijn tweede boekje, en ga ik richting St. Vit. Het fietsen gaat soepel, ondanks het heuveltje op, heuveltje af: zou ik nu een beetje ingereden zijn? Vanaf St. Vit is er een heerlijk stuk vlak, en daarna gaat de weg weer via heuveltjes naar de Saline Royale, oude zoutmijnen waar o.a. bijzondere sociale arbeidershuizen gebouwd zijn. 

Na Lotharingen en de Vogezen rijd ik nu in de Jura, en na stukken bos word ik diverse malen op een schitterend schouwspel getrakteerd van weidse "Alpenzichten".  

Een paar kilometer voor het wijndorp Arbois vind ik het welletjes geweest, en ik bel een hotelletje in de stad met de vraag of ze een kamer vrij hebben. Die hebben ze, en ik zeg dat ik er over een half uur ben. Door schitterende wijngaarden, waar ongetwijfeld de "vin jaune" rijpt, rijd ik richting Arbois. 

Daar blijkt echter dat het door mij gereserveerde hotel erg onaantrekkelijk is, en nogal buiten het centrum ligt. Dat wil ik liever niet. Ik rijd dus door naar het centrum, zie daar een zeer prettig hotel met een chambre économique à 36 €, en besluit die te nemen. Meteen bel ik, zeer gegeneerd, het andere hotel op om de bij hen gereserveerde kamer te annuleren. Het meisje dat opneemt is echter alleraardigst en zegt dat ze mijn beslissing volkomen begrijpt. "Er is niets om u zorgen over te maken". Ik zou haar zo willen trouwen. 

Na een douche blijkt mijn nieuwe hotel Leffe op het vat te hebben - een duidelijk teken dat dit het goede hotel is - en daarna zoek ik een plaats bij restaurant "La balance, mets et vins", waar ik me helemaal laat verwennen: ganzenlever naturel en au vin jaune, coq au vin jaune, deux sortes de fromages comté, en een tarte aux fraises als dessert. Het geheel begeleid door 5 soorten vins jaune, en een glaasje vin de paille. Wat een geweldig leven heb ik toch!

Fresne Saint Mamès - Arbois
Afgelegde afstand: 85,86 km
Fietstijd: 5:27 h
Gemiddelde snelheid: 15:70 km/h
Maximale snelheid: 42 km/h
Totaal afgelegde afstand: 440,38 km











Geen opmerkingen:

Een reactie posten