woensdag 10 juni 2015

Dinsdag 9 juni 2015 : de eerste kilometers


Een nieuwe fietstocht! Ik wilde dit jaar heel graag weer een fietstocht maken, maar zag geen ruimte in mijn agenda in juli en augustus. Later bedacht ik me dat ik wellicht in juni, op het einde van het Letse voorzitterschap, zou kunnen fietsen, and here I am! 

Dit jaar geen uitgebreide reportages maar alleen korte flitsen, want ik moet aan de slag: het doel is van Luxemburg naar Avignon te fietsen, 900 km in 7,5 dagen. Dat is niet onmogelijk, maar het betekent ongeveer 120 km per dag fietsen, en dat is een beduidend straffer schema dan op de reis naar Rome, toen ik gemiddeld 90 km per dag reed. En ik ben twee jaar ouder en de voorbereiding is nul ... 

Maar ik zie wel wat er van komt, desnoods neem ik een trein. 

De eerste dag begint met een kleine vertraging: ik wil de trein van 10h37 naar Luxemburg nemen, maar hooikoorts had me de laatste dagen nogal vermoeid, en daarom kom ik net te laat op het station. Uiteindelijk kom ik zo om 15h00 in Luxemburg. Daar pomp ik me eerst een blaar op mijn handen, en daarna ga ik op weg onder een grijze, maar gelukkig droge hemel. 

In het begin is de tocht heel mooi, langs de rivier de Alzette, maar later in het veld blijkt het Luxemburge landschap niet echt spectaculair. Dat geldt ook voor het landschap over de Franse grens in Lotharingen, maar desondanks is daar meteen weer het geluksgevoel dat het fietsen met zich meebrengt. Heerlijk om weer op het zadel te zitten! 

De dorpjes zijn weinig interessant, maar toch zijn er soms leuke/interessante dingen om te zien: een kasteel, een plakkaat, de pizza auto op een bijna verlaten dorpsplein ... 

Het enige dorpje dat er welvarend uitziet is Cattenom, maar dat wordt waarschijnlijk heftig gesubsidieerd door de Electricité de France, die in de achtertuin van dit stadje een enorme kernenergiecentrale heeft neergezet. Geef die mensen een mooie sporthal, zullen ze bij de EdF gedacht hebben, dan trekken ze zich van Tsjernobyl en Fukushima vast niets aan ...

Ik neem mijn intrek in Kadange, in Hotel de la Canner, dat een prima bed en bijbehorende maaltijd biedt voor een zeer schappelijke prijs. De kop is er (weer) af! 

Luxembourg - Kadange
Afgelegde afstand: 55,43 km
Fietstijd: 3:06 h
Gemiddelde snelheid: 17,80 km/h
Maximale snelheid: 48 km/h









Geen opmerkingen:

Een reactie posten